De Stille generatie = 78+
Zij waren kind of tiener in de Tweede Wereldoorlog. Ze leefden met wederopbouw, verzuiling en een sterk collectief gevoel. Het eerste deel van hun leven was arm en spannend, later was er relatieve rijkdom en harmonie. In een samenleving waar veel kansen waren om hogerop te komen. Ze leven nog steeds bescheiden en zuinig. Houden zich aan de regels, zijn weinig mondig en zorgen altijd voor een appeltje voor de dorst. Ervaren bijvoorbeeld ook weerstand tegen het aangaan van leningen op hoge leeftijd. Een doelgroep die zich moeilijk laat bereiken.
Babyboomgeneratie = 63 - 78 jaar
Opgegroeid in de gouden jaren van de wederopbouw. Hun leven kenmerkt zich door stijgende welvaart en bijna onbegrensde mogelijkheden. Mazzelaars kun je stellen. Babyboomers zijn gedreven, idealistisch en zelfbewust, maar ook uitvinders van het Hollandse ‘polderen.’ Kenmerken zich als ouderen door hun zeer actieve levensstijl, de eigen koers die zij blijven varen en de hoge vitaliteit. Hebben het geld, de tijd en de energie om tot op hoge leeftijd zelfstandig en actief te kunnen leven. Laten zich door ‘autoriteit’ weinig gezegd zijn.
Generatie X = 48 - 62 jaar
Generatie die ook wel de ‘verloren generatie’ wordt genoemd, of generatie Nix. Kwam na de jubeljaren van de babyboomers en mocht naar eigen zeggen ‘de rekening betalen.’ In de jaren ‘80, toen zij op de arbeidsmarkt kwamen, was er hoge werkloosheid. In latere fasen van het leven visten zij telkens net achter het net. Een grote groep zit anno 2018 werkloos thuis vanwege saneringen in de laatste kredietcrisis. Qua mentaliteit lijkt de generatie X op de babyboomers.
Als je meer wilt weten over generaties, Google dan eens op Henk Becker. Zijn generatie-indeling wordt nog veelvuldig gebruikt. Henk geldt als een expert. Voor marketingdoeleinden wordt de indeling in generaties vooral gebruikt in combinatie met levensfase.
Over Arjan in ‘t Veld
Arjan in 't Veld was in 2006 één van de eersten die zich specialiseerde in ouderenmarketing. Al ruim 10 jaar helpt hij met zijn team van Bureauvijftig vele organisaties om oudere consumenten beter te begrijpen en ook écht te bereiken. Van de ouderenzorg tot ANBO en van Kras reizen tot Sanoma. Zijn motto: anders kijken naar ouder worden. Arjan was de afgelopen jaren als ondernemer/founder bij tal van innovaties en startups betrokken (o.a. Wehelpen). In 2018 richtte hij met Monuta en Fundis de GreyValley op; de eerste incubator in Europa die zich richt op bedrijven die de kansen van vergrijzing aanpakken.