Het marktonderzoeksbureau Ruigrok heeft hun jaarlijkse onderzoek “What’s happening online?’’ (2019) recent gepubliceerd. Dit onderzoek staat boordevol interessante feiten over de babyboomers. In dit blog zetten we ze voor jou op een rij.
Steeds meer babyboomers online
Babyboomers zijn de mensen tussen de 58 en 73 jaar. Als je denkt dat deze mensen maar af en toe online te vinden zijn dan heb je het mis. Op dit moment heeft 71% van de babyboomers een smartphone, dit is een stijging van 4% vergeleken met 2018. Uit het onderzoek van Ruigrok (2019) blijkt zelfs dat 40% van de babyboomers die een smartphone heeft, zich geen leven zonder zou kunnen voorstellen. De babyboomers blijven nog steeds de groep die het minst gebruik maakt van smartphones.
Oké, bijna 3 op de 4 babyboomers heeft dus een smartphone, maar hoe zit het met de andere devices? De percentages liegen er niet om, babyboomers zijn massaal online:
- 95% heeft een laptop/computer;
- 56% heeft een tablet;
- 30% heeft een smart tv;
- 7% maakt gebruik van een slimme speaker en 24% verwacht binnen twee jaar gebruik te maken van een slimme speaker.
De grote vraag voor marketeers is natuurlijk: wat doen babyboomers online? Ook hier zoomde het onderzoek van Ruigrok op in.
Shoppen
Een grote groep babyboomers shopt tegenwoordig online. Hiervoor gaat de voorkeur wel uit naar een device met een groter scherm zoals een tablet, laptop of een computer. Toch gebruikt al 20% van de babyboomers op dit moment een smartphone om online te shoppen. 15% van de babyboomers bestelt boodschappen online.
Uit het onderzoek van Ruigrok is ook naar voren gekomen dat 56% van de babyboomers langer zou wachten op hun product in ruil voor een lagere prijs. 39% van de babyboomers gebruikt een online bankierenapp op een smartphone. Daarvan gebruikt 34% de functie betaalverzoeken.
Social Media
Social media is niet meer weg te denken uit het leven van de babyboomers. WhatsApp, 73%, en Facebook, 70%, staan bij hen met stip op nummer 1. Op Facebook delen, reageren en posten babyboomers veel, zelfs meer dan Digitieners en Millenials.
Dit merken wij ook binnen onze Facebook community, deze bestaat inmiddels al uit +15.250 mensen. 48% van de mensen die ons hebben geliked op Facebook zijn boven de 65, 41% hiervan is vrouw.
31% van de mensen die ons hebben geliked zitten tussen de 55 en 64 jaar, 27% hiervan is vrouw.
22% van de babyboomers gebruikt op dit moment Instagram, een kwart hiervan geeft aan het platform meerdere keren per dag te gebruiken.
1 op de 3 babyboomers op Instagram gebruikt het platform om te kijken naar de natuur. Naast de natuur kijken babyboomers ook vaak naar reizen, hun hobby’s, sport, eten en drinken.
LinkedIn (24%), Pinterest (19%), Twitter (15%) en Snapchat (2%) worden veel minder gebruikt onder babyboomers.
67% van de babyboomers maakt gebruik van YouTube, voornamelijk om muziek te luisteren. Naast muziek luisteren zijn er ook een aantal babyboomers die podcasts online luisteren. 14% van de babyboomers geeft aan weleens een podcast te hebben beluisterd. Ik neem aan dat dit in de komende tijd alleen maar zal toenemen.
Privacy
Babyboomers maken veel meer kilometers op de digitale snelweg. Zo is het vertrouwen in online betalen via een smartphone binnen de groep babyboomers explosief gestegen van 35% in 2018 Wel maken de babyboomers zich zorgen over hun veiligheid, met name over de privacy.
- 64% van de babyboomers maakt zich weleens zorgen over Phishing;
- 63% maakt zich zorgen om identiteitsfraude;
- 58% maakt zich zorgen dat persoonlijke gegevens worden misbruikt;
- 55% maakt zich zorgen om het online gedrag van commerciële bedrijven (lastig gevallen worden);
- 72% van de babyboomers geeft aan het vervelend te vinden om steeds toestemming te moeten geven voor het plaatsen van cookies;
Meer weten over hoe Nederland online actief is? Download hier het Ruigrok Netpanel rapport.
Ruigrok Netpanel, What’s happening online? 2019, 22-05-2019