Internetgebruik
De 65-plussers zitten in de sterkst groeiende groep internetters, maar vooral onder 75-plussers is het gebruik van internet explosief gestegen. In 2013 zat maar 47% van de 75-plussers op het wereldwijde web en in 2016 is dit gestegen naar maar liefst 60%.
Mobile devices
Er worden diverse apparaten gebruikt om te internetten. Onder de 65- tot 75-jarigen is het gebruik van een vaste computer aan het afnemen en worden de laptop, tablet en smartphone steeds meer ingezet om te surfen. Zo is het smartphonebezit in deze leeftijdscategorie van 24% in 2013 gestegen naar 65% in 2016. Wauw! Ook onder de 75-plussers zien we een behoorlijke stijging in het gebruik van mobile devices. Bijna 30% van deze groep heeft een tablet in bezit en dit tegenover 9,5% vier jaar geleden.
Internetactiviteiten
En wat doen al die senioren toch online? Bijna 9 op de 10 ouderen gebruiken het internet om hun email te checken en berichten te versturen. Daarnaast zoekt meer dan 73% van alle 65-plussers naar informatie over goederen of diensten, maar telebankieren gaat hen blijkbaar ook goed af, alsmede online shoppen. Het gebruik van social media maakt ook z'n opmars.
Tekstberichten versturen populairst
Het social media gebruik onder senioren is de laatste jaren toegenomen. Vooral 65- tot 75-jarigen maken er steeds meer gebruik van. In 2019 gaf 76% van de ondervraagden (binnen deze leeftijdscategorie) aan actief te zijn geweest op social media. Dit is een groei van 36% ten opzichte van vijf jaar eerder. Ook onder 75-plussers neemt het gebruik toe; tekstberichten via bijvoorbeeld WhatsApp is het meest populair. Dit blijkt uit recente cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019’ van het CBS. Inmiddels verstuurt 70% van de 65- tot 75-jarigen tekstberichten. Vijf jaar terug was dit nog maar 25%. Onder de 75-plussers nam het uitwisselen van tekstberichten toe van 7% in 2014 naar 34% in 2019.
Sociale netwerken en internetbellen
Ook het gebruik van sociale netwerken is toegenomen. In 2019 was 39% van de 65- tot 75-jarigen en 17% van de 75-plussers actief op sociale netwerken. In 2014 ging het om 23% en 9%. 75-plussers maken met 18% nog weinig gebruik van telefoneren via internet. Van de 65- tot 75-jarigen zegt al 41% via internet te bellen.
Bereik de seniorendoelgroep online
Heeft u senioren als doelgroep? Dan kunt u ze met gemak online bereiken. Het is belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:
- Houd de navigatie van uw website simpel en wek vertrouwen met tekst en beeld. Geef een heldere uitleg, bijvoorbeeld met een video.
- Zorg ervoor dat er contactmogelijkheden zijn en dat deze makkelijk te vinden zijn op uw pagina. Senioren hebben namelijk behoefte aan persoonlijk contact.
- Uit het onderzoek bleek al dat senioren op allerlei apparaten internetten. Het is daarom van belang om over een responsive website te beschikken. Het scherm past zich hierbij automatisch aan op het formaat van het apparaat.
- Maak een Facebookpagina en plaats hier met regelmaat berichten op. Target de doelgroep en zorg voor interactie. Bekijk hier de Woonz.nl Facebookpagina.
- Adverteer op de juiste kanalen. Zo kunt u via Woonz.nl duizenden senioren bereiken die op zoek zijn naar een woning, dienst, service of zorg. Bekijk op deze pagina de tarievenlijst en meld uw organisatie aan op Woonz.nl.