De online behoefte van senioren

Geschreven op donderdag 19 maart 2020 door Dominique Jeremias

Dat senioren niet online te vinden zijn, is een fabeltje. Een groot deel maakt dagelijks gebruik van internet en ook steeds vaker van social media. Het is een goede manier om contact te houden met familie en vrienden. Maar wat verlangen senioren van merken?

Maar senioren hebben ook een bepaalde behoefte als het gaat om informatie van bedrijven. We weten inmiddels wel dat een gebruiksvriendelijke en toegankelijke website belangrijk is. Maar wat verlangen ze nog meer van merken?

Grote informatiebehoefte

Senioren hebben een grote informatiebehoefte. De content moet uiteraard wel van toegevoegde waarde zijn. Is informatie over een bepaald product niet compleet? Dan zijn senioren niet bang om onderzoeken door te spitten zoals van de Consumentenbond. Ze nemen meer tijd om artikelen rustig te lezen en producten en diensten te vergelijken. Zorg er dus voor dat content op een logische manier ingaat op details. Ook houden senioren van visuals, maar wel met extra achtergrondinformatie. Een belangrijke tip: let goed op de lettergrootte en geef hen de mogelijkheid tot printen.

Post frequent

Senioren zijn opzoek naar frequentie. Dit betekent dat ze regelmatig relevante content van jou willen lezen. Als je bijvoorbeeld maar 2 keer per maand iets deelt, dan zullen ze niet meer terugkomen naar de website of social media-kanalen. Zoals net is gezegd, hebben senioren een grote informatiebehoefte. Je kunt hierop inspelen door bijvoorbeeld een groot onderwerp op te delen in 10 kleinere blogs en deze op een frequente manier online delen.

Vertrouwen en herkenbaar

Tot slot hebben senioren behoefte aan vertrouwen en herkenbaarheid. Vertrouwen kan worden opgebouwd door bijvoorbeeld aan te geven dat het mogelijk is om persoonlijk contact op te nemen, een persoonlijk berichtje af te sluiten met groetjes en door frequent online zichtbaar te zijn. Ook is het belangrijk dat de doelgroep zichzelf herkent in de uitingen. Gebruik bijvoorbeeld geen foto's van jongvolwassenen als je senioren probeert aan te spreken. Maar gebruik ook geen foto's waarbij ouderen té oud overkomen. Sommigen kunnen dat als een belediging opvatten.

Wat zijn de online behoeften van senioren?

Senioren zijn steeds meer online te vinden. In de content hoeven er geen extreme aanpassingen worden gemaakt om hen aan te spreken. Om kort samen te vatten: de doelgroep is opzoek naar complete informatie. Hoe meer relevante informatie, hoe beter. Op deze manier kunnen ze zo goed mogelijk een beslissing maken. Daarnaast zijn senioren opzoek naar frequentie, vertrouwen en herkenbaarheid.

Interesse in Woonz.nl voor uw organisatie?

Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden

Neem contact op ›

Klaar voor de start?

Ga vandaag nog aan de slag en help senioren bij het vinden van de oplossing die zij nodig hebben. Word partner van Woonz.nl. Heeft u nog vragen, dan kunt u natuurlijk ook eerst meer informatie opvragen, wij helpen u graag!

Partner worden

Bent u benieuwd naar de laatste trends in de seniorenmarkt?

Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief.