Van een calamiteitenplan naar een veiligere organisatie

Geschreven op donderdag 30 mei 2019 door Kitty Hahn-Legeland | Crisismanager

Ook jij ziet vast berichten voorbijkomen over calamiteiten in woongebouwen waar kwetsbare senioren zelfstandig wonen. De groep verminderd zelfredzame mensen breidt zich met de vergrijzing snel uit: zij lopen bij een calamiteit meer risico op verwondingen. Daarnaast wonen zij steeds vaker in reguliere woningen of kleinschalige voorzieningen waardoor het voor buurtbewoners en hulpdiensten onduidelijk is of iemand zelfredzaam is.

Waarom calamiteitenplannen geen veiligheid bieden

Wanneer verminderd zelfredzame mensen in een speciaal zorgwoongebouw wonen, is een BHV-organisatie en een calamiteitenplan verplicht. Het is van groot belang dat de brandweer betrokken is bij de invulling van deze plannen. Bij grotere zorgorganisaties is het calamiteitenplan vaak goed op orde en de medewerkers weten goed wat te doen. De veiligheidsregelgeving voor zelfstandig wonende senioren is echter veel minder strikt waardoor de veiligheid van deze zelfstandig wonenden en soms niet zelfredzame senioren in gevaar komt.

Een veilige omgeving creëren

Bij iedere calamiteit of crisis zijn drie belangrijke componenten aanwezig:

  • Er is sprake van een (potentieel) gevaarlijke situatie of bedreiging
  • Er is nog weinig informatie en nog veel onduidelijk
  • Acties moeten snel genomen worden

Een snelle en effectieve alarmering is bij een crisis onmisbaar. Ook dienen alle betrokkenen te weten wat ze moeten of kunnen doen en wie hen kan helpen. Verminderd zelfredzame mensen hebben vooral behoefte aan hulp en ondersteuning tijdens een calamiteit om hen in veiligheid te brengen. Daarom is het van het grootste belang dat er snel veel “handjes” ter plaatse zijn, bij voorkeur van mensen die weten wat ze (kunnen) doen.

CrisisProof situatie

Om een CrisisProof situatie te creëren zijn een aantal zaken nodig waarbij overzicht en inzicht essentieel zijn.

  1. Het overzicht staat in een calamiteitenplan. Hierin plan je hoe de crisisorganisatie is opgebouwd tijdens een calamiteit: wie informeert wie en wie heeft welke taken?
  2. Informeer alle betrokkenen met realistische scenario’s waardoor ze inzicht krijgen
  3. Plan een bijeenkomst om bewustzijn te creeeren voor de risico’s en de te nemen maatregelen. Voor iedere woonvorm is een “Awareness” bijeenkomst (2 uur) met een realistisch scenario voldoende om eigen zwakke punten boven tafel te krijgen. Het bevordert de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van allen als vooraf nagedacht is over wie wat doet als de calamiteit jou(w organisatie) treft.

Het 7 stappenplan

Voor grotere zorgorganisaties én voor woningcorporaties is het 7 stappenplan ontwikkeld. Zorg eerst dat ALLE betrokkenen zich bewust zijn van wat er kan gebeuren en wat de mogelijke gevolgen zijn. Een calamiteitenplan is alleen effectief als alle betrokken mensen weten wat ze kunnen en moeten doen!       

Over Kitty Hahn-Legeland, MPCm

Kitty is Crisismanager en initiator van CrisisProfs. Na jarenlange ervaring als leidinggevende in de zorg kwam zij in aanraking met crisismanagement. Het onderwerp inspireerde haar om samen met andere experts een netwerkorganisatie op te bouwen om (zorg)professionals door opleiding, training en oefening voor te bereiden op iedere calamiteit/crisis en zo de veiligheid en zorg voor patiënten en huurders te borgen. Voor meer informatie en praktische hulp bij invulling van de activiteiten kun je contact opnemen met Kitty via info@crisisprofs.nl of telefonisch via 06-43 93 28 04.

Interesse in Woonz.nl voor uw organisatie?

Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden

Neem contact op ›

Klaar voor de start?

Ga vandaag nog aan de slag en help senioren bij het vinden van de oplossing die zij nodig hebben. Word partner van Woonz.nl. Heeft u nog vragen, dan kunt u natuurlijk ook eerst meer informatie opvragen, wij helpen u graag!

Partner worden

Bent u benieuwd naar de laatste trends in de seniorenmarkt?

Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief.