Terug
Financieel
Activiteiten
Ondersteuning
Diensten
Zorg
Mantelzorgwoning
Woning aanpassen
Trap oplossing
Alle diensten & producten
Inloggen
Gratis aanmelden

Wat kan een Wmo consulent voor mij betekenen?

Geschreven op woensdag 18 januari 2023 door Dominique

Tom Zwaan, 24 jaar, was eerst student commerciële economie aan de Hogeschool InHolland. Waar hij toch al snel het gevoel kreeg liever iets te gaan studeren, waarbij je meer in contact bent met mensen. Dus is hij overgestapt naar de studie Sportkunde met als afstudeerrichting aangepast sporten.

Themaboek langer thuis wonen

Dit interview is onderdeel van het digitale themaboek langer thuis wonen. Deze is gratis aan te vragen via de button hieronder.
Download gratis het themaboek langer thuis wonen

Menselijk contact

Toen hij onderzoek deed naar verschillende hulpmiddelen, kwam hij in contact met de Wmo. Je komt bij de mensen thuis, dus met het menselijk contact zit het wel goed. Zo is hij begonnen als Wmo consultant bij Yer, een organisatie die tijdelijke vacatures invult bij heel veel gemeentes. Het grote voordeel hiervan is dat Tom al bij verschillende gemeentes heeft gewerkt. Hierdoor heeft hij een goed inzicht in verschillende werkwijzen en leert hij het vak in al zijn facetten goed kennen.

Verschillen per gemeente

Merk je nog veel verschil per gemeente in het aanbod of de werkwijze? Tom: “Elke gemeente heeft zijn eigen grenzen qua beleid, dus bepaalde regels kunnen anders zijn. Uiteindelijk werk je natuurlijk wel vanuit dezelfde wetgeving. Je ziet vooral verschil in de algemene voorzieningen voor ouderen. Elke gemeente heeft daarin een eigen aanbod, eigen vrijwilligers en initiatieven. Daar verwijs ik in mijn gesprekken ook vaak naar. Maar dat is niet iets dat via de Wmo loopt. Vanuit Wmo gaat het alleen om maatwerkvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, een rollator/scootmobiel of een indicatie voor de regiotaxi.”

Wanneer en hoe schakel je een Wmo consulent in?

 “Je kunt het beste naar het Wmo loket gaan op het moment dat er een probleem is. Met te verwachten problemen kunnen we niet zoveel. Hooguit noteren we dat voor een later moment. Binnen elke gemeente is er een Wmo loket dat telefonisch bereikbaar is, maar je kunt ook gewoon naar het gemeentehuis gaan en daar de melding doen aan de balie. Deze melding wordt binnen 6 weken in behandeling genomen. Dit betekent dat ik binnen 6 weken op de stoep sta. Ik heb vervolgens een adviserende en beoordelende rol. Ik maak een verslag en verstrek binnen 2 weken een indicatie of niet. Daarna moet het uiteraard nog uitgevoerd worden. Dit kan lang duren en daarom adviseer ik om de ‘simpele’ aanpassingen altijd zelf te regelen. Vaak is dit niet al te duur en in ieder geval veel sneller te realiseren. Dan heb ik het bijvoorbeeld over een drempelhulp of handgrepen. Daarnaast worden deze ingrepen ook lang niet allemaal vergoed.”

Houd er maar rekening mee dat je hoe dan ook beperkingen krijgt

“Bijna iedereen van ca. 75+ heeft wel beperkingen zoals slijtageklachten, artrose, stijfheid, minder kracht, sneller moe, minder energie en dan moet er toch vaak hulp (of hulpmiddelen) ingeschakeld worden. Vanuit de Wmo kan er het een en ander geregeld en vergoed worden maar dat is wel alleen de basis, houd daar rekening mee”, aldus Tom.

Mooie en minder mooie gesprekken

De meeste mensen zijn blij met het gesprek geeft Tom aan. “Ik ben natuurlijk nog jong, ze vinden dat leuk en je merkt dat mensen het sowieso fijn vinden dat je een luisterend oor biedt. Soms is alleen dat al voldoende en zijn ze met een aantal adviezen al geholpen. Maar uiteraard zie en hoor je ook veel ellende, dat is soms lastig. Zeker als je niet voor alles een oplossing kunt aandragen. Daarom zijn sommige mensen ook weleens teleurgesteld in wat we kunnen bieden.”

Wat is het verschil tussen jou en een clientondersteuner

“De clientondersteuner is onafhankelijk en heeft een ondersteunende en adviserende rol. Deze kan verder niet de oplossing in gang zetten behalve de melding maken. Een Wmo consulent is verbonden aan de gemeente en te houden aan de vaste afspraken. Deze beoordeelt de melding en geeft uiteindelijk de indicatie af om iets te regelen of aan te schaffen. Je kunt natuurlijk een officiële clientondersteuner inschakelen voor de advisering en begeleiding. Maar je ziet ook vaak dat de kinderen de rol van een clientondersteuner op zich nemen.”

Waar geef je het vaakst een indicatie voor af?

“Ik denk voor huishoudelijke hulp en de regiotaxi pas. Veel ouderen wonen in een huurwoning, via de woningcorporatie is er dan ook veel te regelen qua kleine ingrepen. Als dit niet het geval is, beoordeel ik wat er vanuit de Wmo kan en moet. Vaak kan ik zelf snel een indicatie afgeven, maar heel soms moet er nog een medisch deskundige uit het team naar kijken. Dan duurt het iets langer. Het vervelende tegenwoordig is wel, dat als er dan een indicatie is, de mensen vervolgens op een wachtlijst komen omdat er geen mankracht is.”

Tom zijn advies: ‘Neem zelf de regie’

  • Kijk bij de gemeente op de website naar het (vrijwilligers)aanbod voor ouderen.
  • Regel sommige kleine dingen zelf, zoals drempelhulp, monteren van handgrepen, inkoop van kleine hulpmiddelen.
  • De vergoeding voor grote zaken, zoals een aanpassing van de badkamer, wordt altijd vanuit bruikbaarheid bekeken. Niet vanuit luxe en comfort. Dus ook daar zie ik vaak dat mensen ervoor kiezen om dit zelf te laten uitvoeren.
  • Maar schroom vooral niet om een melding te doen van ongemak of onkunde bij het Wmo loket, want we kunnen mensen echt ontlasten en doen dat heel graag.

Woonz nieuwsbrief