Complexe regelingen
Het blijkt dat de regelingen voor zorg en ondersteuning op bepaalde onderdelen zo complex zijn dat mensen met vragen deze regelingen vaak niet goed begrijpen. Als de aanvraag uiteindelijk is gedaan, volgt het zogeheten keukentafelgesprek. Tijdens dit gesprek komen wijkverpleegkundigen, WMO consulenten of deskundigen bij u op bezoek. Zij beoordelen of uw probleem voldoet aan de eisen voor een indicatie. Dit heeft een toekenning of afwijzing tot gevolg.
De gratis cliëntondersteuner voor onafhankelijk advies
Dat het afgeven van de juiste indicatie ingewikkeld is, was bij de start van de regelingen al bekend. Logisch dat u denkt: “waarom worden de regels dan niet wat makkelijker gemaakt?”. Was het maar zo simpel, want in plaats van het vereenvoudigen van regels is de keuze gevallen op het inzetten van de onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon helpt u met informatie, advies en ondersteuning. Ook komt hij op voor uw belangen. En dat alles gratis en voor niets! Tenminste als u deze persoon weet te vinden…
“Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden." - Dianda Veldman
Cliëntondersteuning bij het vinden van de cliëntondersteuner
Uit recent onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat veel mensen niet weten dat de onafhankelijke cliëntondersteuner bestaat. Hoe ze deze persoon kunnen bereiken blijkt al even ingewikkeld. Mede dat het gratis is, is ook voor velen niet bekend. “Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden. En dat kan nooit de bedoeling zijn”, aldus Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.
Meer bekendheid
Hoewel mensen nog steeds gebaat lijken te zijn bij het vereenvoudigen van de regels, kiest staatssecretaris van Rijn samen met gemeenten en zorgverzekeraars een eigen koers. Zij gaan kijken hoe ze meer bekendheid kunnen gaan geven aan de diensten van de cliëntondersteuner. En wees gerust, want als het hen niet lukt neemt de Patiëntenfederatie het voor u op.
Gebruikers van de dienst zijn zeer tevreden
Gelukkig heeft dit nieuws ook een mooie kant. De mensen die de weg naar de cliëntondersteuner wel weten te vinden, waarderen de dienst. Ruim driekwart van hen is zeer tevreden.
Beschikbare hulp
Bent of kent u iemand die hulp bij de aanvraag van zorg of ondersteuning kan gebruiken? Kijk dan op de website van MEE of Adviespunt Zorgbelang.
Bron: Patiëntenfederatie Nederland