Terug home Informatie & inspiratie Actueel Veilig bankieren doen we samen

Veilig bankieren doen we samen

Geschreven op maandag 20 januari 2020

We doen er alles aan om onze klanten zo veilig en zorgeloos mogelijk te laten betalen en te bankieren. Daarom helpen we u graag om de veiligheid én het gevoel van veiligheid te vergroten.

Want juist senioren voelen zich relatief vaak onveilig als het gaat om hun bankzaken. Daarbij hebben we wel uw hulp nodig. Want veilig bankieren doen we samen. Het is dus belangrijk dat u ook zelf weet wat u wel of juist niet moet doen. In dit artikel vertellen we u over oplichters en hun trucs, wat u zelf kunt doen en wat ABN AMRO tegen oplichters doet.

Dit doen oplichters

Oplichters proberen op allerlei manieren uw persoonlijke gegevens, inloggegevens en betaalpas in handen te krijgen. Maar hoe weet u of u te maken heeft met een oplichter? Het is goed om te weten welke trucs ze gebruiken. Zo kunt u ze beter herkennen. Bedenk wel dat oplichters altijd weer iets anders verzinnen. Hieronder vertellen we over veelvoorkomende trucs, zodat u fraude beter kunt herkennen.

  • Ze sturen een e-mail of sms die lijkt op een bericht dat afkomstig is van ABN AMRO. Als u dan klikt op een link in het bericht komt u op een nepwebsite terecht.
  • Ze sturen u een e-mail of brief met het verzoek uw pas op te sturen.
  • Ze sturen u een nep betaalverzoek via WhatsApp of een ander chatprogramma, zoals Facebook.

Daarnaast vragen oplichters u om:

  • uw beveiligingscodes;
  • uw pas op te sturen;
  • telefonisch geld over te boeken;
  • via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren;
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken.

Let op: ABN AMRO vraagt u nooit om deze gegevens. Als u vermoedt dat u een vals bericht heeft ontvangen, kunt u dit opsturen naar ABN AMRO en het bericht vervolgens meteen verwijderen. Klik nergens op!

5 veiligheidsregels van de Vereniging van Nederlandse Banken

De Vereniging van Nederlandse Banken 5 veiligheidsregels opgesteld die u helpen om zo veilig mogelijk te bankieren:

  • Houd uw beveiligingscodes geheim;
  • Zorg ervoor dat uw betaalpas nooit door een ander gebruikt wordt;
  • Beveilig de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken;
  • Controleer regelmatig uw betaalrekening;
  • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Op de site van ABN AMRO vindt u meer tips om uw bankzaken zo veilig mogelijk te regelen.

Wat doet ABN AMRO?

We doen aan fraudedetectie en binnen de mogelijkheden die we hebben, doen we ons best om fraude te voorkomen. We spannen ons in om fraudes op te sporen en de klant te beschermen. Zo heffen we rekeningen van oplichters op, proberen we frauduleuze betalingen te herkennen en halen we valse websites uit de lucht. Ook proberen we uw geld terug te krijgen als u slachtoffer bent geworden van een oplichter. En in samenwerking met andere banken en de politie vertellen we u hoe criminelen te werk gaan, zodat u zich bewust bent van de risico’s. Lees meer over de maatregelen die ABN AMRO neemt  >

Gratis cursus voor klanten ABN AMRO

Bent u klant bij ABN AMRO? Dan is het goed om te weten dat wij een gratis cursus aanbieden over online bankieren. U krijgt onder andere een korte presentatie over Mobiel Bankieren en gaat aan de slag met één van de adviseurs. Meer weten over de cursus? Klik hier >

ABN AMRO

ABN AMRO en Woonz.nl werken samen om te laten zien op welke manieren u fijn kunt blijven wonen met uw financiën op orde. We informeren u over verschillende mogelijkheden en laten zien hoe andere senioren dit organiseren.