Terug home Informatie & inspiratie Actueel Campagne Senioren en Veiligheid

Campagne Senioren en Veiligheid

Geschreven op dinsdag 01 september 2020

Senioren zijn regelmatig het slachtoffer van bepaalde vormen van criminaliteit. Om bewustwording te vergroten onder senioren en om zoveel mogelijk slachtoffers te voorkomen, start het Ministerie van Justitie en Veiligheid vanaf vandaag de campagne Senioren en Veiligheid.

Filmpjes en webinars

Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt in de maand september aandacht besteedt aan de vier fenomenen:

  1. Meekijken bij pinnen;
  2. Babbeltrucs;
  3. Hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp);
  4. Phishing.

Iedere week staat één van deze onderwerpen centraal, waarover het bijbehorende filmpje wordt gelanceerd. Ook wordt er elke week een webinar gehouden met experts op het thema van die week. Er worden onder andere inhoudelijke adviezen en tips gedeeld om het te voorkomen, maar ook over wat men moet doen als het wel gebeurt. De webinars vinden iedere dinsdag plaats om 10:30 uur. U kunt de webinars hier bekijken.

Bent u bekend met deze onderwerpen? Zo niet, houd ons blog in de gaten! Wij zullen iedere week ook hetzelfde thema belichten. Deel met wie u kan om de bewustwording te vergroten!

 

Week 1 – Meekijken met pinnen

In de eerste week van de campagne Senioren en Veiligheid draait het allemaal om meekijkers tijdens het pinnen. Uit een onderzoek van de consumentenbond uit 2016 blijkt dat 40% van de Nederlanders met pinpasfraude te maken heeft gehad. Hierom is het dus extra belangrijk om stil te staan bij dit onderwerp en te weten waar u op kunt letten.

Criminelen kunnen achter uw pincode komen door mee te kijken tijdens het afrekenen in de winkel of wanneer u geld opneemt uit de geldautomaat. Daarom is het belangrijk dat u rekening houdt met onderstaande:

  1. Let op of er niet iemand te dicht achter u staat voordat u uw pincode intoetst;
  2. Wanneer u een pinautomaat gebruikt, scherm uw pincode af met uw hand;
  3. Laat u niet afleiden door anderen. Dit zou een truc kunnen zijn;
  4. Probeer zoveel mogelijk contactloos te betalen.

Wanneer het u toch gebeurt, bel dan zo snel mogelijk uw bank om uw pas te laten blokkeren. Ook is het belangrijk dat u aangifte doet bij de politie. Zo kan er niemand anders slachtoffer worden van deze pinpasfraudeur.

 

Week 2 – Babbeltrucs

Deze week staat het fenomeen “babbeltrucs” centraal binnen de campagne Senioren en Veiligheid. Een babbeltruc houdt in dat oplichters betrouwbaar over komen door middel van een gesprek met u. Zij zijn echter niet wie ze zeggen dat ze zijn.  Ze bellen bij u aan en om bij u binnen te komen kunnen zij zich voordoen als een bekende instelling of bedrijf. Het kan ook zo zijn dat een ‘bedrijf’ beweert dat u nog een rekening open heeft staan en dat zij die rekening komen innen. Om geen of minder risico lopen om bestolen te worden van uw eigendommen of uw geld, is het fijn om te weten waar u op zou kunnen letten. 

  • Doe niet zomaar de deur voor iedereen open. Kijk eerst of u degene kent die voor uw deur staat; 
  • Pin niet zomaar aan de deur. Alleen wanneer u zeker weet dat u iets heeft besteld; 
  • Houdt uw pinpas voor uzelf. Ook als iemand u hulp aanbiedt;  
  • Sluit de deur wanneer u binnen iets gaat halen;  
  • Laat geen onbekenden binnen. 

Babbeltruc over de telefoon

Oplichters kunnen ook over de telefoon mensen benaderen. Vaak doen ze zich voor als uw bank en hebben ze vragen over uw gegevens, pincode of beveiligingscode. Banken zouden nooit om deze gegevens vragen. 

Waar moet u op letten: 

  • Vertrouwt u het niet? Zoek het telefoonnummer van het bedrijf op en bel zelf de desbetreffende organisatie; 
  • Banken zouden u nooit over de telefoon of via SMS om uw gegevens of pin- of beveiligingscode vragen. Ook vragen banken niet om directe toegang tot uw computer. 

Wanneer het u toch overkomt, bel dan zo snel mogelijk uw bank om uw pas te laten blokkeren. Ook is het belangrijk dat u aangifte doet bij de politie. Wanneer de oplichter nog in de buurt is, bel dan 112. 

 

Week 3 – Hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) 

Stelt u zich voor, u krijgt een berichtje van een bekende, misschien zelfs van uw (klein)kind of een ander familielid. In het berichtje staat dat degene een nieuw nummer heeft. Bij hulpvraagfraude wordt er om geld gevraagd door deze ‘bekende’, terwijl dit niet is wie u denkt dat het is. Op deze manier proberen fraudeurs mensen op te lichten. 

Om dit soort situaties te voorkomen zijn er een aantal handige tips. Waar kunt u op letten? 

  • Bel altijd het oude telefoonnummer van de persoon. Vraag deze persoon of hij/zij het bericht heeft verstuurd; 
  • Plaats nooit uw telefoonnummer op het internet. Dit maakt de kans op hulpvraagfraude groter;  
  • Maak nooit zomaar geld over. Niet gebeld = geen geld; 
  • Maak gebruik van twee-staps-verificatie. Zo kunt u voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw WhatsApp-account. Lees hier hoe u dat in kunt stellen. 

Bent u toch slachtoffer geworden? 

Meld het zo snel mogelijk bij uw bank om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren. Doe ook altijd aangifte als dit u overkomt, ook bij alleen een poging. U kunt dit ook melden bij de Fraudehelpdesk. 

 

Week 4 – Phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes) 

Heeft u weleens gehoord van phishing? Het is een vorm van internetfraude en komt vaak voor via de mail. U ontvangt een e-mail van een oplichter, die precies lijkt op een e-mail die u van uw bank zou ontvangen. Helaas is dit niet het geval en is de afzender van plan u op te lichten.  

In de e-mail staat vaak of u wilt inloggen op de website van uw bank. Dit is echter niet de echte website van uw bank. De oplichters kunnen uw inloggegevens inzien en geld van uw rekening halen. Phishing komt ook voor middels een sms van uw bank. Als u weet waar u op moet letten, kunt u phishing voorkomen. 

  • Klik niet op een link die u niet vertrouwd en download geen bijlage; 
  • Twijfelt u? Bel uw bank om te vragen of zij het mailtje of het sms-berichtje hebben verstuurd; 
  • Wanneer het mailtje of sms-bericht om belangrijke gegevens gaat, om geld of wanneer er haast bij is, kunt u de e-mail controleren via de Fraudehelpdesk. 

Wordt u toch slachtoffer van phishing? Dat kan gebeuren. Het is wel belangrijk dat u actie onderneemt. Meld de fraude bij uw bank en doe altijd aangifte bij de politie. Bent u geen slachtoffer geworden, maar heeft u wel een phishing e-mail ontvangen? Meldt het bij de Fraudehelpdesk. 

Dominique Jeremias

Dominique is Social Media Marketeer bij Woonz.nl.