Filmpjes en webinars
Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt er aandacht besteedt aan de vier fenomenen:
Iedere week staat één van deze onderwerpen centraal, waarover het bijbehorende filmpje wordt gelanceerd. Deel deze met wie je kan om de bewustwording te vergroten!
Meekijken met pinnen
In de eerste week van de campagne Senioren en Veiligheid draait het allemaal om meekijkers tijdens het pinnen. Uit een onderzoek van de consumentenbond uit 2016 blijkt dat 40% van de Nederlanders met pinpasfraude te maken heeft gehad. Hierom is het dus extra belangrijk om stil te staan bij dit onderwerp en te weten waar je op kunt letten.
Criminelen kunnen achter jouw pincode komen door mee te kijken tijdens het afrekenen in de winkel of wanneer je geld opneemt uit de geldautomaat. Daarom is het belangrijk dat je rekening houdt met onderstaande:
- Let op of er niet iemand te dicht achter je staat voordat je jouw pincode intoetst;
- Wanneer je een pinautomaat gebruikt, scherm de pincode af met je hand;
- Laat je niet afleiden door anderen. Dit zou een truc kunnen zijn;
- Probeer zoveel mogelijk contactloos te betalen.
Wanneer het toch gebeurt, bel dan zo snel mogelijk de bank om jouw pas te laten blokkeren. Ook is het belangrijk dat je aangifte doet bij de politie. Zo kan er niemand anders slachtoffer worden van deze pinpasfraudeur.
Babbeltrucs
Een babbeltruc houdt in dat oplichters betrouwbaar over komen door middel van een gesprek met jou. Zij zijn echter niet wie ze zeggen dat ze zijn. Ze bellen bij je aan en om bij je binnen te komen, kunnen zij zich voordoen als een bekende instelling of bedrijf. Het kan ook zo zijn dat een ‘bedrijf’ beweert dat er nog een rekening open staat en dat zij die rekening komen innen. Om geen of minder risico lopen om bestolen te worden van je eigendommen of geld, is het fijn om te weten waar je op zou kunnen letten.
- Doe niet zomaar de deur voor iedereen open. Kijk eerst of je degene kent die voor de deur staat;
- Pin niet zomaar aan de deur. Alleen wanneer je zeker weet dat je iets besteld hebt;
- Houd je pinpas voor jezelf. Ook als iemand je hulp aanbiedt;
- Sluit de deur wanneer je binnen iets gaat halen;
- Laat geen onbekenden binnen.
Babbeltruc over de telefoon
Oplichters kunnen ook over de telefoon mensen benaderen. Vaak doen ze zich voor als jouw bank en hebben ze vragen over jouw gegevens, pincode of beveiligingscode. Banken zouden nooit om deze gegevens vragen.
Waar moet je op letten:
- Vertrouw je het niet? Zoek het telefoonnummer van het bedrijf op en bel zelf de desbetreffende organisatie;
- Banken zouden nooit over de telefoon of via SMS om jouw gegevens of pin- of beveiligingscode vragen. Ook vragen banken niet om directe toegang tot jouw computer.
Wanneer het je toch overkomt, bel dan zo snel mogelijk de bank om jouw pas te laten blokkeren. Ook is het belangrijk dat je aangifte doet bij de politie. Wanneer de oplichter nog in de buurt is, bel dan 112.
Hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp)
Stel je voor, je krijgt een berichtje van een bekende, misschien zelfs van een (klein)kind of een ander familielid. In het berichtje staat dat degene een nieuw nummer heeft. Bij hulpvraagfraude wordt er om geld gevraagd door deze ‘bekende’, terwijl dit niet is wie je denkt dat het is. Op deze manier proberen fraudeurs mensen op te lichten.
Om dit soort situaties te voorkomen zijn er een aantal handige tips. Waar kun he op letten?
- Bel altijd het oude telefoonnummer van de persoon. Vraag deze persoon of hij/zij het bericht heeft verstuurd;
- Plaats nooit jouw telefoonnummer op het internet. Dit maakt de kans op hulpvraagfraude groter;
- Maak nooit zomaar geld over. Niet gebeld = geen geld;
- Maak gebruik van twee-staps-verificatie. Zo kun je voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van jouw WhatsApp-account. Lees hier hoe je dat in kunt stellen.
Ben je toch slachtoffer geworden?
Meld het zo snel mogelijk bij de bank om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren. Doe ook altijd aangifte als dit je overkomt, ook bij alleen een poging. Je kunt dit ook melden bij de Fraudehelpdesk.
Phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes)
Heb je weleens gehoord van phishing? Het is een vorm van internetfraude en komt vaak voor via de mail. je ontvangt een e-mail van een oplichter, die precies lijkt op een e-mail die je van je bank zou ontvangen. Helaas is dit niet het geval en is de afzender van plan je op te lichten.
In de e-mail staat vaak of je wilt inloggen op de website van jouw bank. Dit is echter niet de echte website van de bank. De oplichters kunnen je inloggegevens inzien en geld van jouw rekening halen. Phishing komt ook voor middels een sms van de bank. Als je weet waar je op moet letten, kun je phishing voorkomen.
- Klik niet op een link die je niet vertrouwd en download geen bijlage;
- Twijfel je? Bel de bank om te vragen of zij het mailtje of het sms-berichtje hebben verstuurd;
- Wanneer het mailtje of sms-bericht om belangrijke gegevens gaat, om geld of wanneer er haast bij is, kun je de e-mail controleren via de Fraudehelpdesk.
Word je toch slachtoffer van phishing? Dat kan gebeuren. Het is wel belangrijk dat je actie onderneemt. Meld de fraude bij de bank en doe altijd aangifte bij de politie. Ben je geen slachtoffer geworden, maar heb je wel een phishing e-mail ontvangen? Meldt het bij de Fraudehelpdesk.