Terug home Informatie & inspiratie Actueel Wat zijn phishing-mails? En hoe kunt u deze herkennen?

Wat zijn phishing-mails? En hoe kunt u deze herkennen?

Geschreven op donderdag 11 april 2019

Heeft u het woord phishing weleens voorbij zien komen? Zo niet, dan is het goed om dit blog te lezen. Steeds vaker ontvangen we e-mails die afkomstig zijn van oplichters. Het lijkt precies op een e-mail die u van uw bank zou krijgen, maar helaas is de afzender van plan u op te lichten. Dit soort e-mails worden ook wel phishing-mails genoemd.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Via een e-mail proberen oplichters uw persoonlijke gegevens te achterhalen. De e-mail komt bijvoorbeeld van uw bank, belastingdienst, incassobureau of provider. Zulke e-mails lijken heel erg op ‘echte e-mails’, waardoor het moeilijk te herkennen is dat u wordt opgelicht.  

Voorbeeld: uw bankpas moet vervangen worden

Een voorbeeld van een phishing-mail is dat u een nieuwe bankpas moet aanvragen, omdat die van u binnenkort verloopt. De kosten hiervoor zijn 15 euro en u moet binnen 48 uur actie ondernemen, anders wordt uw bankrekening geblokkeerd. Zodra u uw gegevens achterlaat en de betaling doet, kunnen oplichters uw bankrekening plunderen. 

Hoe herkent u phishing-mails?

Het blijft lastig om dit soort e-mails te herkennen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die u kunt doen als u twijfelt. Klik nooit zomaar op de linkjes van de e-mail en geef nooit uw pincode (als u een e-mail ontvangt van uw bank). Uw eigen bank zal dit nooit vragen via de e-mail. Daarnaast kunt u de e-mail controleren op het volgende: 

  • Afzender: is het afzendadres vaag? Dan is de e-mail waarschijnlijk afkomstig van oplichters. 
  • Aanhef: heeft de e-mail een onpersoonlijke aanhef, zoals ‘geachte klant’? Of staat er helemaal geen aanhef? Pas dan op. Bedrijven waarbij u klant bent, weten immers of u een meneer of mevrouw bent en kennen vaak ook uw naam.  
  • Vreemd inhoudelijk verzoek: in een phishing-mail staat vaak een verzoek om persoonsgegevens. Die moeten bijvoorbeeld worden bijgewerkt. Of u heeft iets gewonnen en u hoeft alleen nog maar uw gegevens achter te laten. Ook dit is vaak foute boel.  
  • Een vreemd e-mailadres: u kunt altijd online opzoeken welke e-mailadressen bedrijven gebruiken. Dit geldt overigens ook voor vreemde internetadressen. 
  • Korte reactietijd: ‘als u niet binnen 48 uur reageert, wordt uw bankrekening geblokkeerd’. E-mails waarbij u een korte reactietijd heeft, komen ook vaak van oplichters. 
  • Taalfouten in de e-mail: vaak bevat een phishing-mail tekst die letterlijk is vertaald waardoor er rare zinnen ontstaan. 
  • Verdachte bijlagen: open deze niet! 

Twijfelt u nog steeds? Bel of mail dan de klantenservice van het bedrijf. Zorg er dan wel voor dat u het telefoonnummer of e-mailadres gebruikt dat op de officiële website staat van het bedrijf, niet wat u in de e-mail vindt. 

Wat kunt u doen als u een phishing-mail herkent?

Zolang u nergens op klikt, kan er niks gebeuren. Verwijder de e-mail meteen. U kunt ook aangeven dat u een phishing-mail heeft gekregen door eventueel een e-mail naar de Fraudehelpdesk te sturen (valse-email@fraudehelpdesk.nl) en naar uw eigen bank (valse-email@uwbank.nl), vul bij ‘uwbank’ de naam van uw eigen bank in. Als u slachtoffer wordt van internetfraude dan kunt u aangifte doen bij de politie. Voor de aangifte verwijzen we u graag door naar dit linkje 

Herkent u phishing-mails?

Er zijn op internet ook een aantal quizzen te vinden waarbij u kunt kijken of u dit soort e-mails herkent. Wilt u dit testen? Klik hier om de phishing quiz van Google te doen. Heeft u weleens te maken gehad met internetfraude middels een e-mail? Laat het ons weten. We zijn benieuwd naar uw verhalen! 

Interessante links bij dit artikel:

Dominique Jeremias

Dominique is Social Media Marketeer bij Woonz.nl.