Hier valt dus veel meer onder dan je denkt. Dat wekelijkse boodschapje voor de buurvrouw die moeilijk loopt. Het meenemen van je gehandicapte broertje om je ouders te ontlasten. Het helpen bij de administratie van je moeder, omdat ze het allemaal niet meer zo goed kan lezen en begrijpen. Het valt allemaal onder mantelzorg.
Overbelaste mantelzorgers
Het is dan ook niet vreemd dat een kwart van alle mantelzorger zichzelf niet als mantelzorger ziet. De meeste mensen zien de hulp die ze bieden als vanzelfsprekend. Ook als dit soms moeilijk te combineren is met het werk of wanneer het zwaar valt. Doordat hulp bieden zo vanzelfsprekend aanvoelt, zijn de meeste mantelzorgers helemaal niet bewust van wat ze nodig hebben. Het blijkt dat één op de tien mantelzorgers zich overbelast voelt en graag meer ondersteuning zou willen. Maar het is moeilijk zoeken wanneer je, je eigen hulpvraag niet goed kan formuleren. Juist wanneer je overbelast bent is het moeilijker om je hulpvraag onder woorden te brengen.
Woonz-adviseur en hulpvragen
Sinds kort kunnen senioren en mantelzorgers terecht bij de Woonz-adviseur met hulpvragen over o.a. wonen, welzijn en zorg. Ook hier merken we dat mensen het lastig vinden om hulpvragen onder woorden te brengen. Je merkt dat er eigenlijk meerdere hulpvragen zijn naarmate je verder in gesprek gaat. Dat maakt het onder woorden brengen van de hulpvraag ook lastiger, omdat men zich niet altijd bewust is van het feit dat ze meerdere hulpvragen hebben.
Er is niet een hulpvraag nodig om de mantelzorger te kunnen ondersteunen
Woonzorgorganisaties, services en diensten binnen deze branche zouden de mantelzorgers in Nederland beter kunnen ondersteunen door een proactieve houding aan te nemen. Mantelzorgers geven bijvoorbeeld aan dat ze erg moeten wennen aan het vakjargon van de zorg. Dit zou je kunnen oplossen door uitleg te geven over het vakjargon in goede blogs en door in simpelere bewoording te communiceren. Zo zijn er tal van voorbeelden waarin organisaties de ondersteuning van mantelzorgers kunnen verbeteren zonder dat er een directe hulpvraag nodig is. Dit maakt het makkelijker voor mantelzorgers en hun naasten, maar ook voor de organisaties is het een uitgelezen kans om de zorg voor iedereen beter te maken.